سوالات pdf
+pdf+ بروزترین نمونه سوالات تخصصی آزمون استخدامی هلال احمر + دانلود فایل
- این افراد دارای آزمون کتبی عمومی و تخصصی می باشند.
1-سوالات عمومی آزمون کتبی شامل: الف- احکام اسلامی (احکام نماز و روزه) ب-معارف اسلامی(جزوه موجود در سایت دانشگاه)ج- قوانین و مقررات اداری (جزوه موجود در سایت دانشگاه).
2- سوالات تخصصی آزمون کتبی شامل: 1/2- بخشهای زیر از کتاب اصول و فنون پرستاری ،·مولف : بابک روز بهانی ،انتشارات سالمیمونه سوالات استخدامی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
نمونه سوالات استخدامی دانشگاه علوم پزشکی البرز
نمونه سوالات استخدامی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سال
نمونه سوالات استخدامی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
نمونه سوالات استخدامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان
نمونه سوالات استخدامی دانشگاه علوم پزشکی همدان
نمونه سوالات سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی ۹۵ کلیک کنید
"
نمونه سوالات سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی ۹۵ کلیک کنید
نمونه سوالات سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی ۹۵ کلیک کنید
الف- گزارش نویسی ( ص414الی416)
ب- آشنایی با تجهیرات (ص 92الی184)
ج- رعایت بهداشت فردی (ص237 الی245 )
د- ادمیت – نقل و انتقال.... (ص408الی413)
ه- اکسیژن تراپی (ص184الی192)
و- پانسمان (ص313الی330)
ز- سند فولی (ص145الی160)
ح- دارو درمانی (ص332الی371)
2/2-اصول وفنون تیلور-انتشارات بشرا بخش: ارتباط با بیمار(ص286الی316) .
توجه:
1-از مجموع امتیازآزمون کتبی، 40% امتیاز به آزمون کتبی عمومی و 60% امتیاز به آزمون کتبی تخصصی اختصاص داده می شود.
2-حد نصاب قبولی در آزمون کسب حداقل 50% نمره آزمون کتبی می باشد.
- نیروهای قراردادحجمی دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر در سایر رشته ها (به استثناء پرستاری) دارای آزمون کتبی عمومی و آزمون عملی و مصاحبه تخصصی مرتبط با شغل مورد تصدی می باشند.
3-سوالات آزمون کتبی عمومی شامل: : الف- احکام اسلامی(احکام نماز و روزه) ب-معارف اسلامی(جزوه موجود در سایت دانشگاه)ج- قوانین و مقررات اداری (جزوه موجود در سایت دانشگاه).
توجه:
- نیروهای قراردادحجمی که نمره قبولی را (حداقل 50% از نمره آزمون کتبی) را کسب نمایند بر اساس برنامه تنظیمی که اعلام خواهد شد از آنها آزمون عملی و مصاحبه تخصصی مرتبط با شغل مورد تصدی بعمل خواهد آمد.
-از مجموع امتیازکل آزمون، 40% امتیاز به آزمون کتبی عمومی و 60% امتیاز به آزمون عملی و مصاحبه تخصصی اختصاص داده می شود.
زمان و مکان آزمون حداکثرتا15آبان ماه درسایت دانشگاه اعلام خواهد شد لذا از مراجعه و یا تماس تلفنی با دانشگاه خودداری گردد.
قوانین و مقررات اداری:
فصل دوم – تخلفات اداری
ماده 8 – تخلفات اداری به قرار زیر است :
1- اعمال و رفتار خلاف شوؤن شغلی یا اداری.
2- نقض قوانین و مقررات مربوط.
3- ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تأخیر در انجام امور قانونی آنها بدون دلیل.
4- ایراد تهمت و افترا ، هتک حیثیت.
5- اخاذی
6- اختلاس.
7- تبعیض یا اعمال غرض یا روابط غیر اداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص.
8- ترک خدمت در خلال ساعات موظف اداری.
9- تکرار در تأخیر ورود به محل خدمت یا تکرار خروج از آن بدون کسب مجوز.
10- تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی ، ایراد خسارات به اموال دولتی .
11- افشای اسرار و اسناد محرمانه اداری.
12- ارتباط و تماس غیر مجاز با اتباع بیگانه.
13- سرپیچی از اجرای دستورهای مقامهای بالاتر در حدود وظایف اداری.
14- کم کاری یا سهل انگاری در انجام وظایف محول شده.
15- سهل انگاری رؤسا و مدیران در ندادن گزارش تخلفات کارمندان تحت امر.
16- ارائه گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری.
17- گرفتن وجوهی غیر از آنچه در قوانین و مقررات تعیین شده یا اخذ هرگونه مالی که درعرف رشوه خواری تلقی می شود.
18- تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آنرا ندارند یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را دارند.
19- تعطیل خدمت در اوقات مقرر اداری.
20- رعایت نکردن حجاب اسلامی.
21- رعایت نکردن شوؤن و شعایر اسلامی.
22- اختفا، نگهداری، حمل ، توزیع و خرید و فروش مواد مخدر.
23- استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر.
24- داشتن شغل دولتی دیگر به استثنای سمتهای آموزشی و تحقیقاتی.
25- هر نوع استفاده غیر مجاز از شوؤن یا موقعیت شغلی و امکانات و اموال دولتی.
26- جعل یا مخدوش نمودن و دست بردن در اسناد و اوراق رسمی یا دولتی.
27- دست بردن در سوالات ، اوراق ، مدارک و دفاتر امتحانی، افشای سوالات امتحانی یا تعویض آنها.
28- دادن نمره یا امتیاز ، بر خلاف ضوابط.
29- غیبت غیر موجه به صورت متناوب یا متوالی.
30- سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری.
31- توقیف، اختفاء، بازرسی یابازکردن پاکتها ومحمولات پستی یا معدوم کردن آنها و استراق سمع بدون مجوز قانونی.
32- کارشکنی و شایعه پراکنی ، وادار ساختن یا تحریک دیگران به کارشکنی یا کم کاری و ایراد خسارت به اموال دولتی و اعمال فشارهای فردی برای تحصیل مقاصد غیر قانونی.
33- شرکت در تحصن ، اعتصاب و تظاهرات غیر قانونی ، یا تحریک به برپائی تحصن ، اعتصاب و تظاهرات غیر قانونی و اعمال فشارهای گروهی برای تحصیل مقاصد غیر قانونی.
34- عضویت در یکی از فرقه های ضاله که از نظر اسلام مردود شناخته شده اند.
35- همکاری با ساواک منحله بعنوان مأمور یا منبع خبری و داشتن فعالیت یا دادن گزارش ضد مردمی.
36- عضویت درسازمانهائی که مرامنامه یااساسنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی است یا طرفداری و فعایت به نفع آنها.
37- عضویت در گروههای محارب یا طرفداری و فعالیت به نفع آنها.
38- عضویت در تشکیلات فراماسونری.
فصل سوم – مجازاتها
ماده 9– تنبیهات اداری به ترتیب عبارتند از:
الف – اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی.
ب – توبیخ کتبی با درج در پرونده.
ج – کسر حقوق و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر تا یک سوم از یک ماه تا یک سال.
د - انفصال موقت از یک ماه تا یک سال.
هـ - تغییر محل جغرافیایی خدمت به مدت یک تا پنج سال.
و– تنزل مقام،محرومیت ازانتصاب به پستهای حساس ومدیریتی دردستگاههای دولتی ودستگاههای مشمول این قانون.
ز – تنزل یک یا دو گروه(طبقه) و یا تعویق در اعصای یک یا دو گروه(طبقه) به مدت یک یا دو سال.
ح – بازخرید خدمت در صورت داشتن کمتر از 20 سال سابقه خدمت دولتی در مورد مستخدمین زن و کمتر از 25 سال سابقه خدمت دولتی در مورد مستخدمین مرد با پرداخت 30 تا 45 روز حقوق مبنای مربوط در قبال در سال خدمت به تشخیص هیأت صادر کننده رأی.
ط – بازنشستگی در صورت داشتی بیش از بیست سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین زن و بیش از 25 سال. سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین مرد بر اساس سنوات خدمت دولتی یا تقلیل یک یا دو گروه(طبقه).
ی _ اخراج از دستگاه متبوع.
ک - انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاههای مشمول این قانون.
قانون مدیریت خدمات کشوری
فصل سوم-حقوق مردم
ماده 25- مدیران و کارمندان دستگاههای اجرائی، خدمتگزاران مردم هستند و باید با رعایت موزاین اخلاق اسلامی و اداری و طبق سوگندی که در بدو ورود اداء نمود و منشور اخلاقی و اداری که امضاء مینمایند وظایف خود را به نحواحسن در راه خدمت به مردم و با در نظر گرفتن حقوق و خواستههای قانونی آنها انجام دهند.
تبصره 1- اصول و مفاد منشور فوقالدکر، متن سوگندنامه و تعهدات کارمندان دستگاه های اجرائی با پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران برسد.
تبصره 2- دستگاههای اجرائی میتوانند متناسب با وظایف و شرایط خاص دستگاه مربوط علاوه بر موارد فوق، مواردی را با رعایت منشور اخلاقی مصوب هیات وزیران به آن اضافه نمایند.
ماده 26- دستگاههای اجرائی مکلفند مردم را با حقوق و تکالیف خود در تعامل با دستگاههای اجرائی آشنا نموده و از طریق وسایل ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سطح آگاهی عمومی در این زمینه را ارتقاء داده و اطلاعات لازم را به نحو مطلوب و مناسب در اختیار مردم قرار دهند.
ماده 27- مردم در استفاده از خدمات دستگاههای اجرائی در شرایط مساوی از حقوق یکسان برخوردارند، دستگاههای اجرائی موظفند حداکثر ظرف سه ماه مراحل، زمان و کیفیت و استاندارد ارائه خدمات و تغییرات آنها را مستند و شفاف نموده و از طرق مختلف به اطلاع مردم برسانند و در صورت بروز هرگونه تخلف، مسوولین دستگاههای اجرائی مسوولیت پاسخگویی به مردم و شکایت انان را به عهده خواهند داشت.
ماده 28- دولت مکلف است به منظور تامین حقوق مردم و مراجعان، رضایت و عدم رضایت مردم از عملکرد کارمندان را در ارتقاء ، انتصاب و تمدید قراردادهای استخدامی و بهرهمندی از سایر امتیازات استخدامی و اعمال تشویقات و تنبیهات لحاظ نموده و کلیه آئیننامهها، شیوهنامهها، ضوابط اداری و استخدامی مربوط به کارمندان دولت را به عنوان یک عامل موثر منظور نماید.
فصل ششم- ورود به خدمت
ماده 44- به کار گیری افراد در دستگاههای اجرائی پس از پذیرفته شدن در امتحان عمومی که به طور عمومی نشر آگهی میگردد و نیز امتحان یا مسابقه تخصصی امکانپذیر است. دستور العمل مربوط به نحوه برگزار امتحان عمومی و تخصصی به تصویب شورای توسعه مدیریت میرسد.
فصل نهم - توانمند سازی کارمندان
ماده 61- اعزام کارمندان دستگاههای اجرائی از زمان تصوب این قانون برای طی دورههای آموزشی که منجر به اخذ مدرک دانشگاهی و یا معادل آن میگردد در داخل و خارج از کشور با هزینه دستگاههای مربوطه و استفاده از ماموریت آموزشی ممنوع میباشد.
تبصره - ایثارگران مشمول مقررات خاص خود میباشند.
ماده 62- کارمندان موظفند همواره نسبت به توانمند سازی و افزایش مهارتها و تواناییهای شغلی خود اقدام نمایند. دستگاههای اجرائی شیوهها و الگوهای لازم برای افزایش توان و توان سنجی مدام کارمندان خود را که توسط سازمان تهیه و ابلاغ میشود به مورد اجرا خواهند گذارد.
فصل دوازدهم - حقوق و تکالیف کارمندان
ماده 84-
تبصره 2- کارمندان دستگاههای اجرایی طبق گواهی و تأیید پزشک معتمد حداکثر از چهار ماه مرخصی استعلاجی در سال استفاده خواهند نمود. بیماریهای صعبالعلاج به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محدودیت زمانی مذکور مستثنی میباشد و مقررات مربوط در آئیننامه این فصل پیشبینی میگردد.
تبصره 3- مشمولین مقررات قانون تأمین اجتماعی از نظر استفاده از مرخصی استعلاجی تابع همان مقررات میباشند.
ماده 87- ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته میباشد و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران تعیین میگردد و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذیربط میباشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات مؤظف، در طرحهای طبقهبندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.
ماده 90- کارمندان دستگاههای اجرایی مؤظف میباشند که وظایف خود را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشادهرویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعین به طور یکسان و دستگاه ذیربط پاسخگو باشند.
هرگونه بیاعتنایی به امور مراجعین و تخلف از قوانین و مقررات عمومی ممنوع میباشد. ارباب رجوع میتوانند در برابر برخورد نامناسب کارمندان با آنها و کوتاهی در انجام وظایف به دستگاه اجرایی ذیربط و یا مراجع قانونی شکایت نمایند.
ماده 91- اخذر رشوه و سواستفاده از مقام اداری ممنوع میباشد. استفاده از هرگونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه در مقابل انجام وظایف اداری و وظایف مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاههای اجرایی در تمام سطوح از افراد حقیقی و حقوقی به جز دستگاه ذیربط خود تخلف محسوب میشود.
تبصره 1- دستگاههای اجرایی مؤظفند علاوه بر نظارت مستقیم مدیران از طریق انجام بازرسیهای مستمر داخلی توسط بازرسان معتمد و متخصص در اجرای این ماده نظارت مستقیم نمایند. چنانچه تخلف هر یک از کارمندان مستند به گزارش حداقل یک بازرس معتمد به تأیید مدیر مربوطه برسد بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقامات و مدیران مجاز، میتوانند دستوراعمال کسر یک سوم از حقوق، مزایا و عناوین مشابه و یا انفصال از خدمات دولتی برای مدت یک ماه تا یک سال را برای فرد متخلف صادر نمایند.
تبصره 2- در صورت تکرار این تخلف به استناد گزارشهایی که به تأیید بازرس معتمد و مدیر مربوطه برسد پرونده فرد خاطی به هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع و یکی از مجازاتهای بازخرید، اخراج و انفصال دائم از خدمات دولتی اعمال خواهد شد.
تبصره 3- دستگاههای اجرایی مؤظف است اسامی افراد حقیقی و حقوقی رشوه دهنده به کارمندان دستگاههای اجرای را جهت ممنوعیت عقد قرارداد به کلیه دستگاههای اجرایی اعلام نماید.
تبصره 4- سازمان مؤظف است اسامی افراد حقیقی و حقوقی رشوه دهنده به کارمندان دستگاههای اجرایی را جهت ممنوعیت عقد قرارداد به کلیه دستگاههای اجرایی اعلام نماید.
ماده 92- مدیران و سرپرستان بلافصل، مسئول نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله میباشند و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند. در صورتی که کارمندان مزبور با اقدامات خود موجب ضرر و زیان دولت گردند و یا تخلفاتی نظیر رشوه و یا سواستفاده در حیطه مدیریت مسئولان مزبور مشاهده و اثبات گردد، علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی با مدیران و سرپرستان کارمندان (حسب مورد) نیز که در کشف تخلف یا جرایم اهمال نموده باشند مطابق قوانین مربوط، با آنان رفتار خواهد شد.
ماده 93- کلیه کارمندان دستگاههای اجرائی مؤظفند در ساعات تعیین شده موضوع ماده (87) به انجام وظایف مربوط بپردازند و در صورتی که در مواقع ضروری خارج از وقت اداری مقرر و یا ایام تعطل به خدمات آنان نیاز باشد براساس اعلام نیاز دستگاه مکلف به حضور در محل کار و انجام وظایف محوله در قبال حقالزحمه یا اضافهکاری برابر مقررات مربوط خواهند بود.
ماده 96- کارمندان دستگاههای اجرایی مکلف میباشند در حدود قوانین و مقررات، احکام و اوامر رؤسای مافوق خود را در امور اداری اطاعت نمایند، اگر کارمندان حکم یا امر مقام مافوق را برخلاف قوانین و مقررات اداری تشخیص دهند، مکلفند کتباً مغایرت دستور را با قوانین و مقررات با مقام مافوق اطلاع دهند. در صورتی که بعد از این اطلاع، مقام مافوق کتباً اجرای دستور خود را تأیید کرد، کارمندان مکلف به اجرای دستور صادره خواهند بود و از این حیث مسئولیتی متوجه کارمندان نخواهد بود و پاسخگویی با مقام دستوردهنده میباشد.
ماده 97- رسیدگی به مواردی که در این قانون ممنوع و یا تکلیف شده است و سایر تخلفات کارمندان دستگاههای اجرایی و تعیین مجازات آنها طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری - مصوب 1372- میباشد. «به استثنا ماده (91) که ترتیب آن در این ماده مشخص شده است.»
ماده 98- خروج از تابعیت ایران و یا قبول تابعیت کشور بیگانه به شرط گواهی وزارت امور خارجه موجب انفصال از خدمات دولت خواهد بود.
ماده 99- پرداخت اضافهکاری تنها در قبال انجام کار اضافی در ساعات غیراداری مجاز میباشد و هرگونه پرداخت تحت این عنوان بدون انجام کار اضافی در حکم تصرف غیرقانونی وجوه و اموال عمومی است.
مصوبه تبصره یک ماده 25 فصل سوم –حقوق مردم که به تصویب هیات وزیران رسیده است:
منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت
این منشور به منظور اشاعه و اعتلای فرهنگ اسلامی و ارزشهای انسانی و سازمانی در نظام اداری کشور و نهادینه کردن ابعاد آنها در اندیشه و عمل کارمندان دولت تدوین گردیده است . با اطلاع از اینکه کارمندان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمتگزاران مردم باید تمامی تلاش و همت خود را برای انجام هر چه بهتر وظایف شرعی و قانونی و مسئولیتهای اداری بر مبنای باورها و ارزشهای اسلامی و افزایش سطح رضایتمندی مردم به کار گیرند . خود را ملزم به رعایت اصول و مفاد زیر می دانم :
الف – اصول حاکم بر منشور
1- اصل برابری:همه شهروندان دربرابر قانون برابرند و باید با همه آنان در شرایط مشابه رفتار یکسان داشت کارمندان باید درمحدوده وظایف شغلی خود امکان دسترسی برابر به خدمات دولتی را برای همه شهروندان فراهم کرده و با آنان بدون هیچگونه تبعیض رفتار نماید .
2- اصل حاکمیت قانون در مناسبات اداری : همه امور دولتی مبنای قانونی دارد و تصمیمات و اقدامات اداری کارمندان باید براساس احترام به قوانین و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد.
3- اصل شهروند مداری ( مردم مداری ) : هدف غایی از تشکیل سازمانهای دولتی و استخدم کارمندان ، ارایه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است کارمندان باید در گفتار و کردار و نگرشهای خود عنوان « خدمتگزار مردم » را متجلی سازند . کارمندان متعهد هستند که در تصمیم گیریها ، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات مردم و شهروندان و مصالح عمومی را در نظر گیرند و امکان دسترسی راحت تر و عام تر به خدمات دولتی را فراهم نمایند .
4- اصل احترام و اعتماد : کارمندان در تعاملات و رفتارهای خود با سایر افراد از قبیل مافوق ها ، زیردستان ، همکاران و مراجعان باید احترام آنان را حفظ نمایند ، به انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و برمبنای اعتماد به طرف مقابل عمل کنند .
5- اصل شفافیت : کارمندان باید تمامی اطلاعات مربوط به امور و فرآیندهای جاری دستگاههای اجرایی ( به غیر از اموری که در زمره اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده قرار دارد ) را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختیار ذینفعان قرار دهند . این اطلاعات ضمن مشخص کردن فرآیند های سازمانی مبنای پاسخگویی کارمندان به مردم و مراجع ذیصلاح را فراهم می آورد .
6- اصل پاسخگویی : سازمانهای دولتی برای مردم ایجاد می شوند و باید در برابر آنان پاسخگو باشند . کارمندان مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را بر عهده گرفته و درمورد آنها به مردم و مراجع ذیصلاح پاسخگو هستند .
7- اصل عدم سوء استفاده از موقعیت شغلی : کارمندان نباید از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمایند . اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی به کار گرفته شوند .
8- اصل تعهد و وفاداری به سازمان : کارمندان باید نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف ، مأموریتها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقه مندی و تمام توان از طریق اتجام صحیح وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای سازمان تلاش نمایند .
9- اصل به کارگیری مهارت و تخصص : کارمندان باید تلاش نمایند تا مهارت ، دانش و تخصص مربوط به وظیفه شغلی و سازمانی خود را فراگرفته و تمام توان فنی ، تخصصی و حرفه ای خویش را برای انجام بهینه فعالیتهای شغلی و سازمانی به کار گیرند .
ب – مفاد منشور
1- انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی :
1-1 : به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیتها و حضور به موقع در سازمان توجه نماییم .
1-2 : در انجام وظایف و مسئولیتها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت ، صحت و به موقع انجام دهیم .
1-3 : سعی نماییم تا دانش خود را در زمینه فعالیتهای سازمانی به روز نگه داشته و آنها را با توانمندی و ابتکار خود در انجام فعالیتهای اداری و سازمانی به کار گیریم .
1-4 : به ایده ها و افکار جدید ارزش قائل شده و برای اجرایی کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنیم .
1-5 : برای افزایش بهره وری نظام اداری از طریق افزایش بهره وری حیطه فعالیت خود تلاش کنیم .
1-6 : از امکانات ، تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشیم .
1-7 : در انجام فعالیتها و تعاملات ، روابط خویشاوندی ، قومی ، جنسی ، نژادی ، مذهبی و غیره تأثیری در تصمیمات و اقداماتمان نداشته باشد .
1-8 : روحیه انتقاد پذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایمان بدانیم .
1-9 : همیشه و در همه حال رضایت خدای متعال را مد نظر قرار داده و بر آنچه که خداوند امر یا از آن نهی می کند توجه کامل داشته و او را ناظر براعمال و کردار خویش بدانیم .
2- رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران :
2-1 : مردم و شهروندان به عنوان ذی حق برای نظام اداری هستند . تلاش نماییم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر ، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنیم .
2-2 : به مراجعه کنندگان به صورت عادلانه و در چار چوب قوانین ، مقررات و ضوابط خدمت ارایه دهیم .
2-3 :در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات وراهنماییهای لازم ومناسب به ارباب رجوع ارایه ودر زمینه خدمات، شفاف سازی صورت دهیم.
2-4 : خواسته های قانونی ارباب رجوع را در چارچوب وظایف خود با صحت ، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به وی ارایه دهیم .
2-5 : به ارباب رجوع احترام گذاشته و دراستقبال و صحبت با آنان گشاده رو باشیم .
2-6 : به نظرات ، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه کنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنیم .
2-7 : به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنیم .
2-8 : سعی کنیم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع ، پاسخگویی و گره گشایی از مشکلات مردم و مراجعان به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود .
2-9 : روحیه کار جمعی را در خود تقویت کرده و در انجام فعالیتهای گروهی مشارکت جو و مشارکت پذیر باشیم .
2-10 : روحیه قدردانی از دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نماییم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهیم .
2-11 : دانش ، تجربه و توانمندیهای خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقاء توانمندیهای آنان کوشا باشیم .
2-12 : تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نماییم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان پرهیز نماییم .
اینجانب موارد فوق را با دقت مطالعه کرده و آنها را قبول می نمایم و تمامی تلاش و توان خود را برای برآورده کردن آنها به کار خواهم برد . توفیق در عمل به این منشور را از خداوند متعال خواستارم .
سوگـند نامه
اکنون که به عنوان کارمند دستگاه اجرایی در نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار خدمتگزاری به مردم عزیز ایران برای من فراهم شده است ، در برابر «قرآن مجید » به خداوند متعال سوگند یاد می کنم که تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسئولیتهای قانونی به کار گیرم و به حفظ حقوق مردم ، پیشرفت نظام اداری و اعتلای کشور اهتمام نموده و در این راه وجدان کار داشته و همواره عدالت ، صداقت ، امانتداری ، رازداری و خدمت به مردم را سر لوحه گفتار و کردار خود قرار داده و ارزشهای دینی ، انسانی و اجتماعی و قوانین ، مقررات و ضوابط را در انجام فعالیتهای سازمانی و اداری رعایت نمایم و در همه حال به احکام الهی قانون اساسی ، مقررات حاکم و منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت و دستگاه متبوع خود پایبند باشم و تلاش خود را در جهت جلب رضای خدای متعال و اجرای احکام و مقررات اسلامی به منظور رسیدن به روابط و مناسبات عادلانه انسانی در جامعه و تحقق جامعه اسلامی و ترویج دین و اخلاق ، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد محیطی عادلانه در زمینه های مادی و معنوی ، مهرورزی به بندگان خدا و اعتلای سطح علمی به کار گیرم و با تقویت روحیه خلاقیت و ابتکاردرتمام زمینه های علمی ، فنی و فرهنگی ، همواره سلامت و شادابی و نشاط را در محیط کار ترویج نمایم ./
امضاء